Bileşik Operatörler
++ (arttır) , — (azalt)
Bileşik Operatörler. Bir değişkeni arrtırmak veya azaltmak için kullanılır. Bir “bileşik operatör”, sadece daha fazla yazmayı içeren başka yollarla yapılabilecek bir şeyi başarmanın kısa yoludur. Size bir bakıma kolaylık sağlar. “Diğer araçlar” bazı yerlerde bazı okuyuculara bileşik operatörlerle yapabileceğiniz zekice şeylerden daha şeffaf olabilir.
// ++x veya x++ kullanımı: // x=x+1 ile aynıdır yani amaç sayıyı 1 arttırmaktır. //--x veya x-- kullanımı: //x=x-1 ile aynıdır yani amaç sayıyı 1 azaltmaktır. y = ++x //ilk işlem yapılır sonra atama. y = x++ //ilk atama yapılır sonra işlem.
Örnek;
x = 2; // x'e 2 değerini atadık. y = ++x; // ilk işlem yapıldı x'e 1 eklendi, x 3 oldu ve y'ye atandı. y = x--; // ilk atama yapıldı x 3 olmuştu bu yüzden y'ye atandı, sonra işlem yapıldı x 2 oldu.
+= , -= , *= , /= , %=
Aşağıdaki koda bakınız:
x += y; // x = x + y; x'i y ile topla ve x'e ata. x -= y; // x = x - y; x'i y'den çıkar ve x'e ata. x *= y; // x = x * y; x'i y ile çarp ve x'e ata. x /= y; // x = x / y; x'i y ile böl ve x'e ata. x %= y; // x = x % y; x ile y nin modunu alıp x'e ata.
Örnek;
x = 2; // x'e 2 değerini atadık. x += 4; // x 6 olur. x -= 3; // x 3 olur. x *= 10; // x en son 3 idi. 3 ile 10 çarpıldığında 30 olur. x /= 2; // x 30 / 2 den 15 olur. x %= 5; // x 0 olur.
&= (Bileşik Bitsel Ve)
Bileşik bitsel VE işleci (& =), değişkendeki belirli bitleri LOW
durumuna (0’a) zorlamak için genellikle bir
değişkeni ve bir sabitle kullanılır.
Buna genellikle programlama kılavuzlarında “temizleme” veya “sıfırlama” bitleri denir.
x &= y; // x = x & y; (x ile y nin "ve" sini alıp x'e atadık.
İlk olarak, bitsel VE &
operatörünün gözden geçirilmesi;
0 0 1 1 işlenen1 0 1 0 1 işlenen2 ---------- 0 0 0 1 (işlenen1 & işlenen2) dönen değer
Örnek;
int a = 92; // ikili değer: 0000000001011100 int b = 101; // ikili değer: 0000000001100101 int c = a & b; // ikili değer: 0000000001000100 (ondalık 68)
|= (Bileşik Bitsel Veya)
Bileşik bitwise VEYA operatörü |=
, bir değişkende belirli bitlere “ayarlı” (1 olarak ayarlanır) için genellikle bir değişkende ve sabitle kullanılır.
x |= y; // x = x | y; (x ile y nin "veya" sını alıp x'e atadık.
İlk olarak, bitsel VEYA |
operatörünün gözden geçirilmesi;
0 0 1 1 işlenen1 0 1 0 1 işlenen2 ---------- 0 1 1 1 (işlenen1 | işlenen2) dönen değer
Örnek;
int a = 92; // ikili değer: 0000000001011100 int b = 101; // ikili değer: 0000000001100101 int c = a | b; // ikili değer: 0000000001111101 (ondalık 125)
Tablo ve Örnekler;
A değişkeninin 10 ve B değişkeninin 20 tuttuğunu varsayalım:
Operatör ismi | Operatör | Açıklama | Misal |
---|---|---|---|
artım | ++ | Operatörü arttır, tamsayı değerini bir arttırır | A ++ 11 verecek |
azalma | – | Azaltma operatörü, tamsayı değerini bir azaltır | A– 9 verecek |
bileşik ekleme | + = | VE atama işleci ekle. Sol işlenene sağ işlenen ekler ve sonucu sol işlenene atar | B + = A, B = B + A’ya eşittir |
bileşik çıkarma | – = | Atama VE atama işleci. Sağ işleneni sol işlenenden çıkarır ve sonucu sol işlenene atar | B – = A, B = B – A’ya eşittir |
bileşik çarpma | * = | VE atama operatörünü çarpın. Sağ işleneni sol işlenenle çarpar ve sonucu sol işlenene atar | B * = A, B = B * A’ya eşittir |
bileşik bölüm | / = | Bölme VE atama operatörü. Sol işleneni sağ işlenenle böler ve sonucu sol işlenene atar | B / = A, B = B / A’ya eşittir |
bileşik modulo | % = | Modül VE atama operatörü. İki işlenen kullanarak modülü alır ve sonucu sol işlenene atar | B% = A, B = B% A’ya eşittir |
bileşik bitsel veya | | = | bitsel kapsayıcı VEYA ve atama operatörü | A | = 2, A = A | ile aynıdır 2 |
bileşik bitsel ve | & = | Bitsel VE atama operatörü | A & = 2, A = A & 2 ile aynıdır |
NOT: Buradaki bilgiler arduino.cc sitesinden Türkçeye çevrilmiştir ve bazı kısımları başka yabancı kaynaklardan alınıp Türkçye çevrilmiştir.
Türkçe çevirinin tüm hakları saklıdır.
Bu web sayfası sadece link olarak paylaşılabilir.
Sayfada herhangi bir hata, öneri ve yorumlarınız için iletişim kurmanızı bekleriz.
Sana nasıl bağış yapabilirim